Pilih kasih..!

Berita sensasi ttg pilih kasih. tahukah anda bahawa nyamuk pun pandai pilih kasih.. aku ingakan orang je yg pandai pilih kasih.."dekat tempat kerja aku pun berlaku benda alah ni, " rupanya nyamuk pun pandai pilih gak,hehe..

ops..! nanti dulu jgn anggap aku ni coma nak gebang je.. kita baca atikel ni dulu baru kita paham.. sebenarnya nyamuk aedes berasal adalah dari Timur Asia. Mereka sampai ke sani melalui tayar-tayar buruk yang diimport (hati-hati dengan tayar buruk), ok jika nak sure lagi knp nyamuk suka pilih kasih (time nak gigik )sila baca atikel ni..

percaya atau tidak Nyamuk kekadang sering pilih kasih time nak menyerang orang-orang tertentu berbanding yang lainnya. Banyak teori yang menjelaskan hal ini. Salah satunya adalah penelitian dari Jonathan Day, profesor bidang medical entomology dari University of Florida. Menurut kajiannya, sekitar 20% orang adalah sasaran yang paling disukai nyamuk.

Ia juga menyatakan, ada dua hal yang membuat nyamuk tertarik untuk menggigit Anda. Yang pertama adalah faktor visual. "Nyamuk adalah binatang yang sangat visual, terutama begitu menjelang malam. Mereka biasanya akan mencari orang-orang yang berpakaian warna gelap, seperti hitam, biru tua, dan merah, biasanya akan jadi target utama," kata Day"

Faktor kedua adalah suhu tubuh. Orang yang memiliki suhu tubuh lebih hangat, seperti orang berbadan gemuk atau wanita hamil, biasanya lebih menarik nyamuk daripada yang suhu tubuhnya lebih dingin.

Hal lain yang juga menjadikan Anda sasaran utama bagi nyamuk adalah aroma tubuh. Menurut Joseph Conlon, seorang medical entomologist dan penasihat untuk American Mosquito Control Association, ada beberapa aroma tubuh yang biasanya disukai nyamuk, salah satunya yang dikeluarkan saat Anda baru bersukan.

Fakta menarik lainnya, beberapa jenis nyamuk gemar menyerang di bagian kaki karena tertarik akan aroma yang dikeluarkan oleh bakteria di area ini. Sementara ada juga nyamuk yang menyerang daerah kepala, leher, dan lengan karena area ini cenderung lebih hangat dan mengeluarkan aroma tertentu. so pesanan kepada anda semua jka nak tidur kena sapu minyak wangi atau pun minyak gamat,hehe..(gurau je..) janji kawasan persikitaran kita bersih sure nyamuk takda.. itu sbb islam menitik beratkan hal kebersihan.
p/s: jgn lupa lens alatan kamera kita pun kena bersih baru takda fungus..!
selepas guna letak dalam dry box..! n coba elakkan letak dikawasan yg kadar kelembapan ia tinggi..

1 Kritikan.. apa lagi..Jom Kritik..!:

kenapa mereka ada sifat pilih kasih? jawapannya sbb mereka pernah alami situasi begini, terutama dalam keluarga harian.. ini utk manusia la.. jika nyamuk tu,mgkin tabiat nyamuk camtu..

Catat Ulasan

LANGGAN INFO FOTOGRAFI SEKARANG..! Just isi email je..

Jika Blog ini berguna dan memberi info kepada anda, sila follow serta war-warkan kepada rakan-rakan anda jika Blog ini Tak OK sila komen disini..
>>>>> Nak Tanya Soalan Pun Boleh <<<<<