LUKISAN CAHAYA / LIGHT GRAVITY


lukisan Cahaya, juga dikenal sebagai gambar cahaya atau grafiti cahaya ia adalah salah satu cabang fotografi jugak, coma teknik ini berlainan dr cara kita ambal gambar biasa, kebiasannya diambail pada waktu malam atau waktu siang di tempat yg gelap.. awal 2010 grafiti fotografi ini mula mendapat perhatian para photographer dan bakal pengantin di malaysia.. namun fakta yg tepat ttg fotografi grafiti ini masuk dimalaysia aku tak pasti.. hanya setelah mendapat liputan dlm media massa,barulah ramai yg buka mata ttg teknik grafiti fotografi ini..

pada permulaan ramai yg menyangka foto yg menunjukkan lukisan cahaya ini adalah helah dari manipulasi dari PHOTOSHOP dan teknik penindihan image.. namun selapas di terang teknik dan cara foto ini dibuat barulah org faham rupanya ia adalah kelebihan manipulasi dr DSLR dgn bantuan sumber cahaya serta krativiti photographer itu sendiri.. pokoknya kena tahu asas dulu..

Fakta penting..
* cara shoot lukisan cahaya tidak boleh menggunakan shutter speed yg laju.. kebiasaan dalam 30 second atau pakai shutter release boleh main ikut kita suka jgn sampai kamera rosak dah la.. apa-apa pun terpulang kepada kreativiti masing2.. janji menjadai apa yg kita nak..

* jika ada sukjek yg berkemukinan bergoyang atau bergerak di sila guna flash fill in..bagi freez subjek itu.. fill flash mengikut kecerahan yg kita hendak pada subjek itu.. tidak disarankan fill flash semasa ada member kita tengah duk tulis lukisan cahaya.. jika nak fill flash jugak, kena pakai baju yg gelap atau pakai topeng hitam lagi bagus..

* pakai tripot, framing cantik2.. dan fokus pada subjek.. jika tak boleh fokus sbb kegelapan, guna lampu suluh sbg bantuan, lepas tu bila dah dapat fokus tukar mode fokus kepada manual..

esok aku nak cerita ttg alatan untuk main lukisan cahaya ini.. so kena follow by email,jika nak atikel ini .. senang je.. langgan atikel blog ini, sure dapat tips terkini ttg fotografi..

1 Kritikan.. apa lagi..Jom Kritik..!:

saya slh sorang pengiat light painting

Catat Ulasan

LANGGAN INFO FOTOGRAFI SEKARANG..! Just isi email je..

Jika Blog ini berguna dan memberi info kepada anda, sila follow serta war-warkan kepada rakan-rakan anda jika Blog ini Tak OK sila komen disini..
>>>>> Nak Tanya Soalan Pun Boleh <<<<<