Memahami Apa itu Aperture ..?



Salam semua, hari teman nak citer pasai apa itu fungsi aperture..?

Definisi aperture mengikut istilah buku adalah ukuran berapa besar lens kita terbuka (bukaan sensor atau tertingkap yg berada dalam lens tu) ketika kita mengambil gambar.

ketika kita menekan shutter, lubang di depan

sensor kamera kita akan membuka, maknanya setting

aperture yang menentukan seberapa besar lubang ini terbuka. Semakin besar lubang terbuka, makin banyak jumlah cahaya

yang akan masuk terbaca oleh sensor. coba amati gambar dibawah dan cari apa perbezaannya..?

gambar kiri : f-5.6 gambar kanan : f 2.8

haaa.. paham tak apa itu aperture? pada pendapat hampa gamba mana yg lebih menarik..? sudah tentu yg belah kanan tu.. sbb ia ada point of view..ini kerana latar belakarnya menjadi kabur..

sambung lagi.. Aperture atau bukaan dinyatakan dalam satuan f-stop. Sering kita membaca istilah bukaan/aperture 5.6, dalam bahasa fotografi yang lebih biasa dinyatakan sebagai f/5.6. Seperti diungkap diatas, fungsi utama aperture adalah sebagai pengendali seberapa besar lubang didepan sensor terbuka. Semakin kecil angka f-stop berarti semakin besar lubang ini terbuka (dan semakin banyak volume cahaya yang masuk) serta sebaliknya, semakin besar angka f-stop semakin kecil lubang terbuka


Jadi dalam erti kata lain, setting aperture f/2.8 berarti bukaan yang jauh lebih besar dibandingkaan setting f/22 misalnya . Jadi bukaan lebar berarti makin kecil angka f-nya dan bukaan sempit berarti makin besar angka f-nya.

ok dah paham ke belum ni.. ok eesok teman akan ceritakan pula apa itu kaitan aperture dgn D.O.F... tunggu..

1 Kritikan.. apa lagi..Jom Kritik..!:

shoot wedding pakai F berapa..?

Catat Ulasan

LANGGAN INFO FOTOGRAFI SEKARANG..! Just isi email je..

Jika Blog ini berguna dan memberi info kepada anda, sila follow serta war-warkan kepada rakan-rakan anda jika Blog ini Tak OK sila komen disini..
>>>>> Nak Tanya Soalan Pun Boleh <<<<<