APA ITU WHITE BALANCE..?

TUTORIALS: WHITE BALANCE

Imbangan putih /white balance. (WB) adalah proses mengeluarkan acuan warna yang tidak realistik, supaya objek yang kelihatan putih dalam orang yang diberikan putih dalam gambar anda. Baki putih kamera yang betul untuk mengambil kira suhu warna "sumber cahaya, yang merujuk kepada kehangatan saudara atau kesejukan cahaya putih. Mata kita adalah sangat baik berdasarkan apa yang putih di bawah sumber cahaya yang berbeza, tetapi kamera digital sering menghadapi kesukaran yang besar dengan baki putih auto (AWB) - dan boleh membuat terselindung, biru, oren, atau malah warna hijau membuang. Memahami imbangan putih digital boleh membantu anda mengelakkan warna-membuang, seterusnya meningkatkan gambar anda di bawah pelbagai keadaan pencahayaan yang lebih luas.


Example of an incorrect white balance Example with corrected white balance
Incorrect White Balance Correct White Balance

BACKGROUND: COLOR TEMPERATURE

Suhu warna menerangkan spektrum cahaya yang terpancar dari "hitam" dengan suhu permukaan itu. Hitam adalah sesuatu objek yang menyerap semua cahaya tuju tidak mencerminkan ia tidak membenarkan bahan itu melalui. Analog kasar radiasi jasad hitam dalam pengalaman hari ke hari mungkin dalam pemanasan logam atau batu: ini berkata, untuk menjadi "merah panas" apabila mereka mencapai satu suhu, dan kemudian "putih panas" untuk suhu yang lebih tinggi. Begitu juga, blackbodies pada suhu yang berbeza juga telah berbeza-beza suhu warna "cahaya putih." Namanya, walaupun cahaya yang mungkin kelihatan putih tidak tidak semestinya mengandungi pengagihan walaupun warna di seluruh spektrum yang boleh dilihat:


Intensiti relatif telah kembali biasa bagi setiap suhu (dalam unit Kelvin).

Perhatikan bagaimana 5000 K menghasilkan cahaya kira-kira neutral, manakala 3000 K dan 9000 K menghasilkan spektrum cahaya yang beralih kepada mengandungi panjang gelombang yang lebih oren dan biru, masing-masing. Sebagai suhu warna meningkat, pengagihan warna menjadi sejuk. Ini tidak mungkin kelihatan intuitif, tetapi hasil dari hakikat bahawa lebih pendek panjang gelombang yang mengandungi cahaya tenaga yang lebih tinggi.

Mengapa warna suhu penerangan yang berguna cahaya untuk jurugambar, jika mereka tidak pernah berurusan dengan blackbodies benar? Mujurlah, sumber cahaya seperti siang dan mentol tungsten rapat meniru taburan cahaya yang dicipta oleh blackbodies, walaupun orang lain seperti lampu neon dan yang paling komersial berlepas daripada blackbodies ketara. Sejak jurugambar tidak pernah menggunakan istilah suhu warna untuk merujuk kepada sumber cahaya hitam yang benar, istilah tersirat sebagai satu "warna suhu berkorelasi" dengan jasad hitam yang sama warna. Jadual berikut adalah panduan peraturan-ibu jari kepada suhu warna berkorelasi beberapa sumber cahaya biasa:
Sumber Cahaya Suhu warna
Color Temperature Light Source
1000-2000 K  Candlelight
2500-3500 K  Tungsten Bulb (household variety)
3000-4000 K  Sunrise/Sunset (clear sky)
4000-5000 K  Fluorescent Lamps
5000-5500 K  Electronic Flash
5000-6500 K  Daylight with Clear Sky (sun overhead)
6500-8000 K  Moderately Overcast Sky
9000-10000 K  Shade or Heavily Overcast Sky

IN PRACTICE: JPEG & TIFF FILES

Sejak beberapa sumber cahaya tidak menyerupai radiator hitam, baki putih menggunakan pembolehubah kedua sebagai tambahan kepada suhu warna: peralihan hijau-magenta. Melaraskan peralihan hijau-magenta sering tidak perlu di bawah siang hari biasa, bagaimanapun pendarfluor dan lain-lain lampu tiruan mungkin memerlukan magenta pelarasan ketara hijau-WB.
Auto White Balance
Custom
Kelvin
Tungsten
Fluorescent
Daylight
Flash
Cloudy
Shade
Mujurlah, kebanyakan kamera digital mengandungi pelbagai baki putih pratetap, jadi anda tidak perlu berurusan dengan suhu warna hijau dan magenta anjakan semasa pukulan kritikal. Simbol yang biasa digunakan bagi setiap disenaraikan ke kiri.Yang pertama tiga baki putih membenarkan pelbagai suhu warna. Baki auto putih boleh didapati di semua kamera digital dan menggunakan algoritma sangkaan-sangkaan yang terbaik dalam lingkungan yang terhad - biasanya antara 3000/4000 K dan 7000 K. Custom putih kira-kira membolehkan anda mengambil gambar rujukan yang diketahui kelabu di bawah pencahayaan yang sama, dan kemudian menetapkan bahawa seterusnya sebagai imbangan putih untuk foto masa depan. Dengan "Kelvin" anda boleh menetapkan suhu warna dalam julat yang lebih luas.Baki enam baki putih disenaraikan bagi meningkatkan suhu warna, bagaimanapun banyak kamera kompak tidak termasuk keseimbangan naungan putih. Beberapa kamera juga termasuk "Pendarfluor H" tetapan, yang direka untuk bekerja di siang hari fluorescents-ditentukur baru.Keterangan dan simbol bagi baki putih di atas adalah hanya anggaran kasar untuk pencahayaan sebenar mereka bekerja terbaik di bawah. Malah, mendung boleh digunakan dalam tempat siang hari bergantung kepada masa hari, ketinggian, atau darjah kekaburan. Secara umum, jika imej anda kelihatan terlalu sejuk pada pratonton skrin LCD anda (tanpa mengira tetapan), anda boleh dengan cepat meningkatkan suhu warna dengan memilih simbol lebih bawah dalam senarai di atas. Jika imej masih terlalu sejuk (atau suam jika pergi arah lain), anda boleh menggunakan manual memasuki suhu dalam suasana Kelvin.Jika segala-galanya gagal dan imej masih tidak mempunyai WB betul selepas memeriksa pada komputer selepas itu, anda boleh melaraskan baki warna untuk mengeluarkan acuan warna tambahan. Selain itu, seseorang boleh klik pada rujukan tidak berwarna (lihat seksyen pada rujukan neutral) dengan "set titik kelabu" penitis semasa menggunakan "tahap" alat dalam Photoshop. Sama ada kaedah ini harus dielakkan kerana mereka teruk boleh mengurangkan kedalaman bit imej anda.

IN PRACTICE: THE RAW FILE FORMAT

Setakat penyelesaian kira-kira putih yang terbaik untuk mengambil gambar menggunakan format fail RAW (jika kamera anda menyokong mereka), kerana ia membolehkan anda untuk menetapkan WB * selepas * gambar telah diambil. Fail RAW juga membenarkan seseorang untuk menetapkan WB berdasarkan rangkaian yang lebih luas suhu warna dan magenta peralihan hijau.

Melaksanakan keseimbangan putih dengan fail mentah adalah cepat dan mudah. Anda boleh melaraskan slider suhu dan hijau-magenta sehingga acuan warna dikeluarkan, atau anda hanya boleh klik pada rujukan neutral dalam imej (lihat seksyen seterusnya). Walaupun hanya satu gambar anda mengandungi rujukan neutral, anda boleh klik pada dan kemudian menggunakan tetapan yang terhasil WB bagi baki gambar anda (menganggap pencahayaan yang sama).

CUSTOM WHITE BALANCE: CHOOSING A NEUTRAL REFERENCE

Rujukan neutral sering digunakan untuk projek-projek yang kritikal warna, atau untuk situasi di mana 1 menjangkakan baki putih auto akan menghadapi masalah. Rujukan neutral sama ada boleh menjadi sebahagian daripada adegan anda (jika anda bernasib baik), atau boleh menjadi perkara mudah alih yang anda bawa bersama anda. Berikut adalah contoh rujukan bernasib baik dalam babak senja sebaliknya kebiruan.
Sebaliknya, rujukan mudah alih buatan pra-hampir sentiasa lebih tepat kerana seseorang dengan mudah boleh ditipu berfikir objek adalah neutral apabila ia tidak. Rujukan mudah alih boleh menjadi mahal dan yang direka khas untuk fotografi, atau mungkin termasuk barangan isi rumah yang kurang mahal. Satu rujukan kelabu yang ideal adalah salah satu yang mencerminkan semua warna dalam spektrum yang sama, dan secara konsisten boleh berbuat demikian di bawah pelbagai jenis suhu warna. Satu contoh rujukan kelabu sebelum buatan ditunjukkan di bawah:
Rujukan isi rumah neutral biasa bawah tudung kopi atau bekas pringles. Ini adalah murah dan agak tepat, walaupun rujukan fotografi dijahitkan terbaik (seperti kad yang ditunjukkan di atas). Peranti yang dijahitkan boleh digunakan untuk mengukur sama ada insiden atau suhu warna yang mencerminkan illuminant itu. Langkah rujukan yang paling neutral mencerminkan cahaya, sedangkan peranti seperti meter imbangan putih atau "ExpoDisc" boleh mengukur cahaya kejadian (dan secara teori boleh menjadi lebih tepat).

Berhati-hati harus diambil apabila menggunakan rujukan neutral dengan bunyi bising imej yang tinggi, sejak klik pada kawasan yang seolah-olah kelabu sebenarnya boleh memilih piksel berwarna-warni yang disebabkan oleh bunyi bising warna:
Low Noise
(Smooth Colorless Gray)
High Noise
(Patches of Color)
Jika perisian anda menyokong, penyelesaian terbaik untuk menyeimbangkan putih dengan imej bising adalah dengan menggunakan purata piksel dengan rantau yang bising kelabu sebagai rujukan anda. Ini boleh menjadi sama ada piksel 3x3 atau 5x5 purata jika menggunakan Adobe Photoshop.

NOTES ON AUTO WHITE BALANCE

Subjek-subjek tertentu menimbulkan masalah bagi baki auto putih kamera digital - walaupun di bawah keadaan siang biasa. Satu contoh ialah jika imej sudah mempunyai hal melimpah-limpah panas atau kesejukan kerana perkara yang unik. Imej di bawah menggambarkan suatu keadaan di mana perkara itu ialah kebanyakannya merah, dan sebagainya kesilapan kamera ini untuk warna membuang disebabkan oleh sumber cahaya yang hangat. Kamera kemudian cuba untuk memberikan pampasan bagi ini bahawa warna purata imej adalah lebih dekat kepada neutral, tetapi dalam berbuat demikian, ia tanpa disedari mewujudkan cast warna kebiruan pada batu-batu. Sesetengah kamera digital adalah lebih mudah ini daripada yang lain.
Automatic White Balance Custom White Balance
(Custom imbangan putih menggunakan kad kelabu 18% sebagai rujukan neutral.)

Baki auto putih kamera digital sering lebih berkesan apabila gambar mengandungi sekurang-kurangnya satu elemen tidak berwarna putih atau cerah. Sudah tentu, jangan cuba untuk mengubah komposisi anda untuk memasukkan objek yang tidak berwarna, tetapi hanya sedar bahawa ketiadaan boleh menyebabkan masalah dengan baki auto putih. Tanpa bot putih dalam imej di bawah, kira-kira auto putih kamera tersilap mencipta satu imej dengan suhu warna yang sedikit panas.

DALAM LAMPU CAMPURAN

Illuminants berganda dengan suhu warna yang berbeza boleh merumitkan lagi melakukan imbangan putih. Sesetengah keadaan pencahayaan mungkin tidak mempunyai yang benar-benar imbangan putih "betul", dan akan bergantung kepada di mana ketepatan warna yang paling penting.
White Balance Example: Mixed Lighting
Rujukan: Bulan Stone

Di bawah lampu campuran, auto imbangan putih biasanya mengira purata suhu warna untuk keseluruhan tempat kejadian, dan kemudian menggunakan ini sebagai imbangan putih. Pendekatan ini biasanya diterima, bagaimanapun baki auto putih cenderung untuk membesar-besarkan perbezaan suhu warna untuk setiap sumber cahaya, berbanding dengan apa yang kita melihat dengan mata kita.

Perbezaan yang dibesar-besarkan dalam suhu warna biasanya yang paling ketara dengan pencahayaan campuran dalaman dan semulajadi. Imej kritikal mungkin memerlukan keseimbangan yang berbeza putih bagi setiap rantau pencahayaan. Sebaliknya, ada yang mungkin lebih suka untuk meninggalkan suhu warna-warna yang.

Perhatikan bagaimana bangunan di sebelah kiri agak panas, sedangkan langit agak sejuk. Ini adalah kerana baki putih telah ditetapkan berdasarkan cahaya bulan - membawa suhu warna hangat pencahayaan tiruan di bawah. Pengimbang putih yang berdasarkan cahaya alami sering menghasilkan gambar yang lebih realistik. Pilih "batu" sebagai rujukan kira-kira putih dan lihat bagaimana langit menjadi tidak realistik biru.


5 Kritikan.. apa lagi..Jom Kritik..!:

sungguh sukar utk difahami.. bunyinya sungguh kepelikan.. apa-apa pun ino yg sgt berguna..

hahaha.. imbangan putih.. terasa pening seketika..

jengan memeningkan kepala bapak najib.. just baca yg mana paham je.. jika tak mengerti tanya pada yg pakar..

Kenapa kena guna warna putih untuk white balance

Catat Ulasan

LANGGAN INFO FOTOGRAFI SEKARANG..! Just isi email je..

Jika Blog ini berguna dan memberi info kepada anda, sila follow serta war-warkan kepada rakan-rakan anda jika Blog ini Tak OK sila komen disini..
>>>>> Nak Tanya Soalan Pun Boleh <<<<<