Kemana Arah Tuju Kita..?


."You Stop Learning, You Stop Growing," Apa maksudnya , kita tertanya, 'Mengapa kita harus mengembangkan diri?' Untuk apa kita mematangkan cara berpikir, memperbaiki tindakan, mengawal perasaan dan emosi, mengawal kemahuan, dan memperbaiki cara membuat keputusan kita? Untuk apa kita menambah dan mengasah minda kita?

Jawaban biasa kita dengar adalah karena kita mempunyai tujuan hidup. Kita ingin mencapai sasaran hidup kita. ada orang yang menginginkan kekayaan, kehormatan, keturunan yg banyak dan popular. Ada yang menginginkan cinta kasih.' Hampir setiap orang mempunyai tujuan hidupnya masing-masing dan tanpa itu, tidak jelas arah hidup hendak ke mana.
Pentingnya sasaran hidup ini pernah saya dengar pada sebuah seminar bisnis multi level marketing. Saya diajak menghadiri presentasi pertemuan itu. Pemceramah ketika itu adalah orang yang sudah berjaya di bisnis itu dan masih memegang jawatan tinggi pada salah satu Syarikat terkenal di Kuala Lumpur. Pada awal ceramahnya, ia bertanya kepada ratusan peserta yang datang. "Apa sasaran hidup Anda?" Dia kemudian menunjukkan beberapa illustrasi dengan bantuan slide projektor. Ia mengajukan beberapa pertanyaan, "Apakah Anda ingin punya rumah besar? Apakah Anda ingin punya kereta besar? Apakah Anda ingin bercuti ke luar negara? Apakah Anda ingin anak Anda berlajar di luar negera?" Apakah Anda ingin waktu yang bebas? Apakah Anda ingin punya wang yang banyak? Apakah Anda ingin punyawang cukup untuk biayai pengubatan Anda?" Hampir semua peserta yang hadir mengangguk. Pemceramah kemudian mengajukan satu lagi pertanyaan, "Apakah ada yang tidak ingin hal-hal yang baru saya sampaikan?" Tidak ada yang angkat tangan.

Adanya tujuan hidup membuat kita semangat bekerja. Kita mempunyai motivasi dan tenaga untuk menjalankan hidup kita sehari-hari. Semakin tinggi sasaran hidup kita semakin besar motivasi kita. Sebaliknya, semakin rendah sasaran hidup kita semakin kecil motivasi kita. Tanpa sasaran hidup kita akan kehilangan motivasi; kita kehilangan gairah. Ibarat kapal di laut tanpa nakhoda, arah hidup kita tidak jelas mau ke mana.
"Apa tujuan hidup kita? Apa sasaran hidup kita?" Semoga Anda memilikinya. Jika belum, cobalah membuat sasaran hidup Anda. Moga anda jadi insan yang ada hala tuju, didunia dan akhirat nanti.



0 Kritikan.. apa lagi..Jom Kritik..!:

Catat Ulasan

LANGGAN INFO FOTOGRAFI SEKARANG..! Just isi email je..

Jika Blog ini berguna dan memberi info kepada anda, sila follow serta war-warkan kepada rakan-rakan anda jika Blog ini Tak OK sila komen disini..
>>>>> Nak Tanya Soalan Pun Boleh <<<<<