Beli kamera online..?


Ingatkah anda tentang satu berita pasal seorang pemuda dari JB yang tertipu dengan jual beli online. Lelaki ni dari Johor Bahru order 3 unit Samsung Galaxy S dengan harga RM1,100 seunit iaitu lagi murah dari harga asal iaitu RM1,900. Sapa tak rambang mata kan brother ni, dia siap order 3 lagi dan bayar terus direct kepada seller. Alih-alih beberape hari selepas itu , bungkusan di terima dengan happy, bukak-bukak tengok lesung batu.

Tak ke sedih satu duit lesap, kedua phone tak dapat tapi lesung dapat. Brother ni terus call SSM untuk kenal pasti syarikat itu dan akhirnya Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia mengeluarkan perintah yang penjual membayar balik duit itu dalam tempoh 14 hari.
Untuk pengetahun korang, nak buat tuntutan kat TTPM ini hanya boleh dilakukan kepada individu sahaja. apa yang pelik dari kes ini, brother ni macam la tak boleh research on the market price of that phone. Samsung Galaxy II ni sekrang boleh dapat less than RM1,000. Mistake paling besar dia tak buat research.
Ok bebalik pada kisah penipuan jual beli online ni. Saya ada beberape kali experience in shopping online dan alhamdullilah tak de la masalah apa-apa. Tapi that does not mean saya tidak terdedah dengan penipuan ini. Laman seperti mudah.com.my sangat senang untuk ditipu kerana tiada apa-apa jenis verification id diperlukan untuk create account. kalau lelaong.com.my ada. dan in fact, kita dapat tengok komen pembeli diatas pembelian dengan seseorang penjual dalam lelong. Tapi still, kalau nak menipu, apa-apa cara boleh dibuat.

Perkara yang perlu diambil berat..
1. Buat research on the products that you nak beli. Tengok harga market price. Itu paling penting dan compare. Kalau beza berpuluh-puluh tu mungkin boleh diterima kalau beza sampai ebratus-ratus, mesti korang rase pelik kan? so kemungkinan penipuan ada di situ
2. Check track record penjual. Apa kata preious customers akan kepercayaan dorang. Penting ni.
3. Laman awam seperti mudah lelong ni susah sket nak dipercayai kecuali untuk COD (Cash on Delivery) items.
4. Kalau boleh, ask for any sort of verification ID dari mereka. Macam Identification No ke, alamat kedai ke, dan paling penting, bercakap melayu dengan mereka. Sebab saya pernah dengar kes awang hitam menipu dalam mudah.my.
5. Jangan serahkan no. kredit kad, debit kad, IC kepada mereka.
6. Kredit Kad, Debit Kad, Cek atau Cash? Kredit kad mungkin lebih selamat kerana korang ada masa lagi untuk hold the payment if something wrong or fishy comes up. untuk Debit Kad pun ada sesetengah bank boleh buat. Money Transfer adalah paling risky contoh macam brother kat atas tu. Kalau dah tertipu, putih mata sahaja. Paling baik kalau korang baut COD. Bawak cash dan dengan jumpe buyer everywhere and bayar on the delivery. Buat satu disclamer yangkalau barang tu that up to your expectation, jangan beli.


http://yamiya.com.my/store/ yg tak pernah try.. jika nak beli kena titik beratkan perkara kata atas ni tapi raas ok kot..

0 Kritikan.. apa lagi..Jom Kritik..!:

Catat Ulasan

LANGGAN INFO FOTOGRAFI SEKARANG..! Just isi email je..

Jika Blog ini berguna dan memberi info kepada anda, sila follow serta war-warkan kepada rakan-rakan anda jika Blog ini Tak OK sila komen disini..
>>>>> Nak Tanya Soalan Pun Boleh <<<<<